بررسی و تبیین نظرات تربیتی صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مهدی اسماعیل زاده
- استاد راهنما غلامعلی احمدی محمد رضا سرمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
ملاصدرا دیدگاه ویژه ای نسبت به انسان و تعلیم و تربیت دارد. به همین منظور مطالعه آثار وی می تواند پاسخگوی بسیاری از مسایل تعلیم و تربیت در جهان امروز و بویژه در کشورمان باشد. در این پژوهش، کوشش شده است تا به پنج پرسش ویژه مبتنی بر شناسایی مبانی، اصول، اهداف، محتوا و روش های تعلیم و تربیت از دیدگاه ملاصدرا پرداخته شود. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از روش مطالعه اسنادی توصیفی ـ تحلیلی بر اساس مراجعه به آثار و تألیفات ملاصدرا و همچنین کتاب ها و مقالات مرتبط با نظریات این حکیم فرزانه استفاده گردیده است. با توجه به یافته های پژوهش، مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه ملا صدرا عبارتند از: زمینه سازی برای رشد انسان یعنی اینکه موقعیت هایی را در نظام تعلیم و تربیت باید تدارک دید تا دانش آموز از طریق مشارکت فعال در فرایند یاددهی ـ یادگیری، موضوعات درسی را عمیقاً بفهمد. نظر به اهمیت و جایگاه ویژه تعلیم و تربیت در دیدگاه ملاصدرا؛ هدفدار بودن، جامعیت و فراگیری، انعطاف پذیری، تدریجی بودن، مرحله ای بودن، تناسب آموزش با ظرفیت یادگیرنده و نو کردن مداوم شناخت به عنوان مهمترین اصول تعلیم و تربیت از نظر وی استنباط گردید. در نظام تعلیم و تربیت صدرایی مهمترین هدف تعلیم و تربیت آموختن چگونه آموختن است. در چنین نظامی حفظ معلومات و انتقال آن به دیگران ضایع کردن وقت آنان بوده و ارزش تربیتی ندارد. از جمله مهمترین روش های تعلیم و تربیت از نظر ملاصدرا، به منظور شکوفا شدن استعدادهای بالقوه متربیان، پذیرا بودن تجربه، توجه به تفاوت های فردی در تعلیم و تربیت و همچنین توجه به عواطف روحی متربیان می باشد. محتوای تعلیم و تربیت از دیدگاه ملاصدرا تمام مظاهر هستی را در بر می گیرد. تأکید بر پیوستگی و هماهنگی بین همه عرصه های دانش می باشد
منابع مشابه
سعادت بشری و دیدگاه ملاصدرای شیرازی
همهی ادیان آسمانی به پیروان راستین خود، وعدهی سعادت و نجات میدهند. اسلام نیز در موارد متعددی، نجات انسانها را در گروِ سرسپردگی به فرمانهای الاهی معرفی میکند. از این رو، فلاسفه و متکلمان مسلمان نیز هر کدام به نوبهی خود، کوشیدهاند ضمن تفسیر و تبیین آموزههای وحیانی، پرده از حقیقت این مهم بردارند. این جستار در نظر دارد تا دیدگاه ملاصدرا در خصوص مسألهی سعادت بشری و تبیین عقلانی وی از سعادت ...
متن کاملطراحی نظریة معناداری نزد ملاصدرای شیرازی
پرسش اساسی این جستار ناظر به این مطلب است که چگونه میتوان نظریة معناداری نزد ملاصدرا را طراحی کرد. جستار حاضر میکوشد تا پس از اشاره به نکات روشی همچون بیان نسبت سمانتیک، متافیزیک، و معرفتشناسی بر اساس اصل «درستی تفکیک و نادرستی تقدیم» و نیز تفکیکهای سهگانه میان زبان طبیعی و زبان منطقی، تعیین کوچکترین واحد معناداری، و نقش فاعل شناسا در معناداری به نظریة معناداری نزد صدرالمتألهین نزدیک شود...
متن کاملمسئلۀ تشخص از منظر خواجۀ طوسی و ملاصدرای شیرازی
پرسش از تشخص در فلسفة اسلامی بر خلاف فلسفة مسیحی، در بستری کاملاً فلسفی جوانه زد و آهسته آهسته رشد کرد. شکل سادة آن در آثار فارابی و ابن سینا دیده میشود و شکل کاملشدة آن در نوشتة بهمنیار. در ادامه، سهروردی با رویکردی کاملاً متفاوت به آن نگریست و در مبنا و دلیل، از مشائیان فاصله گرفت. پس از سهروردی، مسئلة تشخص، بیش از همه، در ذهن و زبان خواجة طوسی و ملاصدرای شیرازی بروز و نمود پیدا کرد. در بحث ت...
متن کاملنظریه معناداری صدرالمتالهین شیرازی
گفته های صدر المتألهین در بارۀ معنا در مباحث مختلف به ظاهر از تردید وی بین نظریۀ دلالی و نظریۀ ذهنی حاکی است؛ اما با تعمق در این سخنان وبا توجه به مبانی اساسی حکمت متعالیه، می توان دیدگاهی یکدست ومنسجم در باب معناداری به او نسبت داد که میانۀ این دو نظریه قرار دارد و متأثر از معرفت شناسی و وجود شناسی او است. برای اظهارات متفاوتش می توان محملی یافت که توضیح دهد این تفاوت ها قابل فروکاستن به انواع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023